woensdag 9 juni
Ik, Annemie ben vandaag stage gaan lopen in een Montessori Kita in de Mounynstrasse.
De montessori kinderdagverblijven zien er zeer gestructureerd uit met veel educatieve materialen. Ik stelde mij vooral de vraag of ze ook zo strikt omgaan met de kinderen. Ze werken daar veel met vloerkleedjes waar de kinderen op spelen of werken en ik was heel benieuwd hoe dat in de practijk gaat. Mijn verwachting was dat ze vrij streng met de kinderen en de regels zouden omgaan maar dat is niet zo. De manier waarop ze omgaan met de kinderen is gewoon zoals wij het doen misschien zelfs nog wat milder. Daarmee bedoel ik dat de kinderen weinig werden gecorrigeerd. Aan tafel zaten ze lekker te kletsen en liepen er kinderen van tafel af om bv. zelf een glaasje water te pakken. Als ze klaar zijn met eten ruimen ze zelf hun eigen spulletjes op en gaan dan plassen en tanden poetsen, ze hoeven dus niet te wachten tot iedereen klaar is.
Er zijn 3 ped.med voor 26 kdn tss 2 en 6 jaar. Er is meestal nog wel een stagiaire bij. Vandaag was er iemand ziek dus stonden ze maar met twee op 24 kinderen. Toch verliep het allemaal rustig en ontspannen, één leidster ging met een aantal kinderen buitenspelen en de andere bleef met een 8 tal kinderen binnen.
De groep bestaat uit twee ruimtes met een hal in het midden er waren veel ramen zodat je van de ene groep naar de andere kon kijken. De kinderen mochten kiezen waar ze gingen spelen.
Ik heb een paar leuke en praktische ideeën opgedaan;
-Als ze gaan verven of plakken leggen ze een zeil over de tafel gemaakt van dezelfde stof als onze schortjes je kan dat dan ook af en toe in de was gooien en je hoeft niet zo veel aan de tafel te schrobben .
-Ze hadden een plankje van ongeveer 30 cm op 30 cm en daar 7x7 spijkerjes op, met elastiekjes maakten ze hier allerlei figuren op. Je kan hier ook foto's van maken en de figuren dan laten na maken. Erg leuk om zelf te maken met de BSO.
-Verzamel verschillende oude sleutels leg ze mooi op een blad en maak er een foto van. De kinderen moeten de juiste sleutel op het juiste plaatje leggen. Je kan de sleutels ook verstoppen in een bakje met rijst dat geeft weer een extra dimmentie.
-Neem een mooi mini seviesje, maak kaartjes met foto's van verschillende opstellingen.
bv. een rood kopje op een wit schoteltje met een lepeltje ernaast. De kinderen moeten dan namaken wat er op het plaatje staat en leren daar ook begrippen mee als voor en achter, op en onder.
-Het gebruik van matjes is erg handig op een eigen territorium af te bakenen. Kinderen maken er iets op en leggen er dan hun foto bij zodat andere kinderen weten wie het gemaakt heeft en dat ze het niet mogen afbreken.
- Zelf had ik een schatkiste met allerlei schepjes van Zeeland mee genomen als pedagogisch cadeautje. Ze gingen hier spontaan mee spelen op een kleedje en alles mooi sorteren per vorm en per kleur.
-Maak een schatkistje met verschillende oude sloten en sleutels. Welke sleutel past op welk slot?
-Experimenteren met kleuren; zet 3 potjes met gekleurd water (voedingkleurstof) op een dienbad met een handdoekje eronder. Zet er een rekje bij met reageerbuisjes en een paar pipetjes. De kinderen kunnen met het pipetje verschillende kleuren vloeistof in het buisje doen en kijken war het wordt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
En vergeet ook het pinnige Duitse kousenvrouwtje niet! Haha! Dat de schoenen maar heerlijk mogen lopen :)
BeantwoordenVerwijderenHartstikke leuk dat jullie dit blog gemaakt hebben trouwens, als ik er weer doorheen lees komt er weer vanalles boven borrelen! Ik ben nog steeds met de mijne bezig (wat een werk!!) maar langzaamaan wordt t wat. Hou jullie op de hoogte!
Groetjes, Wendy